Onnodige "Verkeersonveiligheid"

Afgelopen vrijdag zat ik in de auto onderweg naar huis en kwam ik weer in die altijd akelige file terecht. Bam! Hele planning in de war. Je kan er alleen helemaal niets aan doen, het is immers buiten je macht. Dat betekend echter niet dat het geen ergernis met zich meebrengt. Zoals wel meer situaties die voorkomen in het verkeer. En gelukkig ben ik niet de enige die dat zo ervaart.

Niet voor niets is er elk jaar weer de lijst met meest voorkomende verkeersergernissen. In de top 10 van 2010 staan:

1. Bumperkleven
2. Met alcohol op rijden
3. Agressief rijgedrag
4. Onnodig links rijden
5. Langzaam rijden
6. Langdurige inhaalmanoeuvres
7. Hinderen bij het in- en uitvoegen
8. File voorbijrijden over vluchtstrook
9. Hinderen bij wisselen rijstrook
10. Onjuist gebruik richtingaanwijzer

Terwijl ik in de file sta en aan deze top 10 denk, dwalen mijn gedachten af en kom ik tot de conclusie dat deze irritaties allemaal onnodig zijn….

Met stip op nummer 1 staat het Bumper kleven. Als alle personen die de enquête hebben ingevuld met deze ergernis op nummer 1, nu eens kritisch naar het eigen rijgedrag gaan kijken. Stop eens met dat Langzaam en onnodig links rijden en laat het Langdurig inhalen op de linkerbaan nu eens achterwege. Als er niemand op de 2 rechterbanen is, ga dan naar rechts voorsorteren a.u.b. Aan de rechterkant van de weg rij je echt niet lekkerder dan aan de linkerkant. Door dit te doen, kunnen de andere weggebruikers gewoon op fatsoenlijk tempo doorrijden. Oftewel de mensen die wel kunnen rijden en hun rijbewijs niet bij een pakje boter hebben gehaald. Dit gezegd te hebben, kun je direct een andere ergernis uit de top 10 knallen: Agressief rijgedrag. Men hoeft dit gedrag niet te vertonen als er ruimte is op de linkerbaan. Mijn god, voordeel voor zowel coureur als debiel.

Ohhh ja, het Hinderen bij het in- en uitvoegen. Ik weet precies welke personen deze ergernis hebben aangegeven in de enquête. Het zijn de zogenaamde bumper klevende agressievelingen, zoals zij door bovengenoemde automobilisten ervaren worden. Maar het is vet terecht dat deze bumper klevende agressievelingen dit aangeven. Voeg je in op de snelweg en dan citeer ik m’n rij-instructrice: “gebruik altijd de gehele invoegstrook en zorg dat je voldoende snelheid hebt om mee te kunnen in de verkeersstroom”. Als iedereen op de snelweg 120 km/u rijdt, kun je onmogelijk met 80 km/u invoegen!! Als je dit niet begrijpt, zou je echt een rijverbod voor het leven moeten krijgen. En weet je wat nog het ergste is van alles? De gedupeerde van dit rijgedrag, is de mede-invoeger achter de debiel. De mede-invoeger is namelijk genoodzaakt om met dezelfde snelheid in te voegen en is dus de lul, als een uitvoeger met een snelheid van 120 km/u de snelweg wilt verlaten. Dit veroorzaakt levensgevaarlijke situaties of zelfs ongelukken. Waarbij frustrerend is dat de trage invoeger waarschijnlijk niet eens door heeft wat er achter de eigen auto gebeurt!

Altijd fijn, het Hinderen bij het wisselen van rijstrook. Ben ik op een veilige manier ingevoegd op de snelweg, dan wil ik op een gegeven moment een baan opschuiven naar links, om nog net weer wat meer snelheid te kunnen gaan maken, lijkt me logisch. Zul je net zien dat er dan altijd een automobilist blijft hangen op de rijbaan waar ik naartoe wil… terwijl er #%*$) voldoende ruimte is voor deze met tunnelvisie besmette automobilisten, om nog een baan op te schuiven naar links en mij wel die nodige ruimte te geven om mijn weg fatsoenlijk te kunnen volgen.

En stel nu dat je niet op de snelweg gaat invoegen, maar op de in- en uitvoegstrook blijft rijden… dat kan, maar geef dat dan ook aan!!! @#&*$)domme! Door richting aan te geven voorkomen we het Onjuist gebruik van de richtingaanwijzer. Hetzelfde geldt bij het verlaten van de rotonde. Rij ik op een rotonde af, kan ik echt niet met mijn x-ray ogen door de rotonde heen kijken, om zo te constateren dat iemand vanaf de andere kant rechtdoor gaat. Even dat knipperlicht aan dus!

Er staat wel één geheel terechte ergernis in top 10. Dat deze ergernis erin staat, is al verwonderlijk genoeg en betekend dat er teveel ervaringen zijn met automobilisten die onverantwoord bezig zijn: Met alcohol op rijden. Voor de automobilisten die zich hier schuldig aan maken: stop eens met enkel en alleen aan jezelf te denken. Dat jij jezelf en je auto helemaal naar de tyfus rijdt, interesseert mij niet en dat zal anderen ook niet interesseren. Maar dat jij door je debiele gedrag, wellicht het levensgeluk van een ander wegneemt, door diegene te verwonden, verlammen of misschien zelfs te doden, dat is pas echt gestoord! Gewoon niet doen. Pak de taxi, bus, trein of fiets. Eikel!

En opeens ontwaak ik uit mijn gedachten door iemand die met 120 km/u aan de rechterkant over de vluchtstrook langs me racet, terwijl ik wel netjes in de file ben aangesloten en met 15 km/u voortsukkel achter de rest aan. Pfff, irritant: File voorbij rijden over de vluchtstrook.

Ernst

