Vanaf Bali zeg ik: Hoi!

Gloria Jeans Coffee is op het Kuta Square te Kuta op Bali. Daar zit ik nu even om te ontsnappen aan de hitte buiten. Mogelijkheid tot het gebruik van internet (zoals op vele plekken overigens), dus ik dacht laat ik de achterblijvers even een quick update geven over hoe m’n reis tot nu toe is.

M’n reis begon in Dubai. Wat een enorme stad vol rijkdom is dit! Imposante gebouwen, veel mooie auto’s, winkelcentra met skihelling/aquarium/schaatsbaan, het kan niet gek genoeg. Hoewel rijkdom, de sfeer is om te janken. Het is precies zoals Almere, een kunstmatig aangelegde stad zonder iets van cultuur. Cultuur kun je niet bouwen namelijk…

Via Dubai naar Kuala Lumpur, overstappen op het vliegtuig naar Denpasar, Bali. M’n eerste contact met Azie op de luchthaven van Kuala Lumpur is uitstekend. De overstap is meer dan uitstekend geregeld, de mensen zeer behulpzaam en de sfeer die er hangt.. magisch. Het is een enorme luchthaven met veel passagiers, maar van die drukte merk je simpelweg helemaal niets. De aura die er hangt; relaxed, ontspannen, tijdloos, rust. Je wordt met open armen ontvangen door iets ontastbaars, zo voelt het.

Denpasar, Bali. Backpack is pleite. Heel even een schrik moment, maar kon ik me er niet heel druk om maken. Komt waarschijnlijk toch door de relaxte sfeer die ook hier op Bali in de lucht hangt. De volgende dag werd m’n backpack keurig bij m’n hotel afgeleverd. De backpack is overigens misplaatst in dit hotel. Het hotel is namelijk prachtig en enorm luxe! De villa’s en suites bestaan uit antraciet steen gecombineerd met teakhout en Balinese kunst. Daarnaast is er een tempel in de tuin, een zwembad met daarboven een tropisch bladerdek, vijvers met de mooiste vissen en natuurlijk de palmbomen. Een waar paradijs.

Daar ik decadent bezig ben, besloten om voor 2 dagen een persoonlijk chauffeur (genaamd Putu) in te huren om me rond het eiland te rijden. Een besluit waar ik geen enkel moment spijt van heb gehad! Putu heeft me veel verteld over het eiland, de inwoners, de cultuur en heeft me bovendien ook prachtige dingen laten zien, als: barong dance, rijstterras, apenbos (fucking monkeys pakten m’n water af!), koffieplantage (Kopi Luwak gedronken, de duurste koffie ter wereld), verschillende tempels, hanengevecht, afgelegen kleine strandjes waar niemand komt en meer. Ook al waren het slechts twee dagen, het voelt alsof ik al twee weken op Bali ben zoveel als dat ik heb gezien en meegemaakt.

Van enorme luxe naar totale armoe. Sinds gisteren is het backpacken namelijk echt begonnen. Ik heb nu een kamer in een afgelegen straat in het centrum van het met toeristen overladen Kuta. De kamer is te smerig voor woorden en het ruikt naar mottenballen. De badkamer is geen badkamer, maar meer een toilet/douche combinatie van 1×1 meter. Om te douchen doe je de wc deksel op de pot en dan ga je onder die laffe koude waterstraal staan. Geen papier op het toilet en je kan niet doortrekken. Kortom, je bent genoodzaakt om naar het toilet van restaurants te gaan. Misschien toch wat te snel ja gezegd op het scherpe aanbod van 6 euro per nacht. Ach, what the hell, denk dat dit het leven van een backpacker is, je moet alles een keer meegemaakt hebben… Morgen of overmorgen doorpakken: in de bus zitten tussen de kippen en op de ferry tussen de koeien naar Lombok. Ben benieuwd!

Ps. Later zal ik wat foto’s toevoegen…

