Tilburgse kermis: Angry Birds, achtbanen, tattoos en tijgerprint

Vandaag een week geleden was het één groot feest in Tilburg. Alle liefhebbers van hetzelfde geslacht trokken weer een mooi roze outfit uit de kast, om vervolgens te gaan ravotten op de Tilburgse kermis. Hiermee werd het startschot gegeven voor een fantastische feestweek. De Tilburgse kermis is niet zomaar iets, nee, het is de grootste kermis van Europa. Volgens de zeer betrouwbare bron Wikipedia.com staan er jaarlijks 230 a 240 attracties verspreidt over een lang lint van 4,5 kilometer door het centrum van Tilburg. Walibi is er niets bij dacht ik bij mezelf.

In het dorp waar ik geboren ben, Nieuwkoop, bestond de kermis uit niet meer dan: de botsauto’s, 2 grijp-automaten, een snoepkraam, een draaimolen, een boksbal, een touwtje-trek attractie, een ballen-gooien attractie en De Rups. Zoals de laatste attractie destijds in de volksmond, en dus ook door mijn vriendjes en ik, werd genoemd. Als klein kind vond ik De Rups te gek! Bij deze attractie zijn een aanzienlijk aantal karretjes aan elkaar verbonden in een cirkel, waarbij deze rups van karretjes vervolgens met een noodgang rondjes rijdt. Het ziet er ongeveer net zo uit als een hond dat in cirkeltjes draait om z’n eigen staart te pakken te krijgen. De bovenkant van de karretjes was open, maar halverwege sloot deze zich met doek af en reed je een aantal rondjes op hoge snelheid in het donker. Een fan-tas-tische attractie. Dat vond ik toen. Nu niet meer. Na een bezoek aan de Tilburgse kermis vorige week (op de donderdag!) weet ik wel beter.

Daar op de Tilburgse kermis was het even mijn wens om weer kind te zijn. Jaaa, ik weet wel dat ik dat nog ben, maar ik bedoel een echt kind. Van een jaar of 10 of wat. Want wat een aanbod van attracties daar. Natuurlijk was de ballen-gooi attractie er nog, maar keek je iets verder dan zag je daar de Angry Birds attractie. Gewapend met, hoe kan het ook anders, Angry Birds ga je die verdomd lelijke zwijnen te lijf welke op/onder/naast planken en stenen liggen. Weet je de gehele stapel + zwijnen van tafel te gooien, win je geen knuffelbeer, maar een grote Angry Bird knuffeldier! Dat zijn nog eens prijzen! De botsauto’s waren er ook, maar deze attractie stond naast een achtbaan met 2 loopings. Een kleine verbetering in hoogte, snelheid, grootte en amusementswaarde. Maar dat was het dan wel zo’n beetje. Dan mijn favoriete en snelste attractie van vroeger, De Rups. Deze is niet meer. De Rups is vervangen door een nog snellere attractie: de Bungy-Jump Bal. Mooie naam niet? Wat ik bedoel in ieder geval, is een attractie met een bal met daarin plek voor 2 personen, bevestigd aan twee elastieken. De elastieken op z’n beurt, zijn weer verbonden met twee hoge palen. Het elastiek wordt gespannen en met een rotgang word je omhoog gelanceerd. Zo dat is pas snelheid. Kan André Kuipers wel stoer doen met z’n Space Shuttle

Ja, dat was me wat. Wat een machtsvertoon met al die extreme attracties op die kermis. En wat een heimwee naar die prachtige periode als kind. Nu denk je dat die attracties al een bezienswaardigheid waren, maar dat is nog niets. De grootste bezienswaardigheid blijft toch de gemiddelde bezoeker van de Tilburgse kermis. Die is al een attractie op zich. Laten we deze gemiddelde bezoeker eens analyseren. Maar voordat we dat doen, splitsen we de gemiddelde bezoeker op in tweeën: de man en de vrouw. De gemiddelde mannelijke bezoeker ziet er als volgt uit: matje in de nek, 3 of 4 zilveren kettingen om, een hempje aan met currywurst vet-vlekken, tribal tattoo op de arm, “meat” en “head” getattoeerd op de knokkels, pens erop, korte voetbalbroek, witte sportsokken in slippers van jawel, heus, echt wel: Nike. De vrouwelijke bezoeker heeft geblondeerd haar met aanzienlijke uitgroei, een overdreven gepoederd smoeltje, rode lippenstift, gouden oorbellen, een topje met tijgerpatroon en daaronder een legging die zo strak zit dat je in HD kwaliteit kan genieten van de putten in haar reet. Oh, de trampstamp van een vlinder op de onderrug niet te vergeten. Wat een freakshow, Cirque du soleil is er niets bij. Ja, ook dit hoort bij kermis. Dat beeld had ik logischerwijs al verbannen uit mijn geheugen.

Al met al, kan ik concluderen dat de kermis in Tilburg een evenement is om eens bezocht te hebben! Voor ieder wat wils zeg maar. Volgend jaar ga ik weer. En blijf ik slapen, ik wil graag meemaken hoe die freakshow van bezoekers er ‘s nachts bij staat.

