V(og)u(eu)ck fashion’s night out in Amsterdam

Ik ben baldadig. Waarom? Omdat het op dit moment feest is in de PC: de Vogue Fashion’s Night Out in Amsterdam. Alle fashionistas hebben zich in de PC verzameld om onder het genot van een champi en een amuse de nieuwste najaarsmode te bekijken. Hipsters staan achter de draaitafels in alle winkels en draaien funky house muziek. De dames hebben de hakjes te voorschijn gehaald en met de intrede van de herfstkou ook alvast de jas met bontkraag aangetrokken. Het haar van de voetballers zit strak in model en dat van hun minderjarige model vriendinnetjes ook. De drag-queens hebben met de snoet in een bak bruin poeder gelegen om hun bleke smoeltjes van een ongezond nachtleven er fatsoenlijk uit te laten zien. Wat. Een. Poppenkast. Dit alles maakt mij baldadig, recalcitrant en irritant.

Lekker zo’n glas champagne. Het is deze avond gratis te pakken, het voedt m’n baldadigheid en het verlegt mijn grenzen. Het begint allemaal onschuldig. Er zijn grote heliumballonnen die middels een lintje verbonden zijn aan een steen. Arme ballonnen denk ik, dus bevrijd ik ze van dit blok aan het been: “knip”. Plots sta ik tussen twee winkels in met ieder een eigen draaitafel inclusief hipster. De muziek van beide draaitafels dringt m’n oren in. Twee verschillende sounds. Dit trek ik niet. Dus trek ik op een onbewaakt moment één van de stekkers van beide tafels uit het contact en loop snel door. Hey, nog een standje met champagne: “slok”.

Inmiddels loop ik achter een tweetal dames met enorm hoge hakken. De mannen onder jullie kennen het wel, het pootje van het ene achter het andere been haken… Ja, dat is wat ik dacht. Bij mannen onderling heeft dit nooit het gewenste effect, we blijven altijd staan. Deze twee modepoppetjes niet. Het rechterbeen van de dame in kwestie, slingert achterop het linkerbeen. Vervolgens gaat ze met het linkerbeen door de enkel en valt in één klap en een gil plat op het troittoir. Head first wel te verstaan. Bonuspunten scoor ik met het feit dat ze zo vriendelijk is om haar vriendin in de val mee naar beneden te trekken, omdat ze nog net het riempje van haar handtas vast weet te grijpen. Met bloedende gezichten, angstzweet onder de oksels of niemand de valpartij heeft opgemerkt en tranen in beider ogen van de pijn, laat ik de dames achter in mineur. Score. Winning.

Hey, nog een standje met champagne: “slok”. Oh wacht even, nog een alsjeblieft: “slok”. Brrr, lekker! Even kijken wat we nu weer tegen het lijf lopen. En daar loopt m’n volgende slachtoffer, Lasse Schöne. Ook hij heeft de PC gevonden om z’n eerste Ajax salaris eens goed te kunnen verbrassen. Hoe verneder je een voetballer het meest? Het antwoord vind ik in de vorm van een lege champagne fles op het troittoir voor me. Lasse loopt me tegemoet, ik versnel me pas, wat hem iets doet opschrikken. Toch is hij niet alert genoeg. Voordat hij zich ervan bewust is, stap ik met m’n linkerbeen voorbij de fles en trap ik met een hakje van m’n rechterbeen achterlangs m’n standbeen de fles door z’n benen: “Panna!” En welkom in Amsterdam.

Met de drag-queen gaan we de avond eindigen heb ik mezelf bedacht. Al gaandeweg heb ik inmiddels een spoor van terror achter me gelaten, dus dat lijkt me wel mooi zo. Daar staat hij. Zij? Het? Weet ik het. Geschoren benen, jurkje met bobbel tussen de benen, platte borst, ketting, make-up op het gezicht, oorbellen in en opgestoken haar. Wat kan een mens zichzelf toch aandoen. De drag-queen staat met de rug naar me toe als ik aan kom lopen. Door het stofje van de jurk, zie ik de contouren van een string. Het jurkje is ietswat opgefrommeld bij de onderrug. Ik bedenk me dat dit het ideale moment is. Het moment waarop ik met een snelle beweging een paar vingers achter de string kan steken, om vervolgens een vuist te maken en met Mach3 de string omhoog te trekken terwijl ik “wedgie” roep. Nee, ik doe het toch niet. De blikken van de 23 andere drag-queens om me heen, dwingen mij om mezelf in te houden. Ja, die freaks wil je niet achter je aan hebben.

Als je dit terugleest zou je bijna denken dat ik het niet zo op de fashionscene heb…

Vogue fashion’s night out amsterdam

http://www.vogue.nl/fashion/night-out/fashion-s-night-out-update

http://fashionsnightout.com/

http://www.vogue.nl/

http://www.ad.nl/ad/nl/1002/Showbizz/article/detail/3312646/2012/09/07/Debuut-VOGUE-Fashion-s-Night-Out-in-Amsterdam.dhtml

